Waarom De Kernwaarden Van Jouw Bedrijf Belangrijk Zijn

Waarom De Kernwaarden Van Jouw Bedrijf Belangrijk Zijn

Veel bedrijven kampen met uitdagingen als het gaat om de bedrijfscultuur. Gelukkig is dat eenvoudig op te lossen.

Laat ik direct met het slechte nieuws beginnen: het is eenvoudig om op te lossen maar dat wil niet zeggen dat het ook makkelijk is. Wanneer je hiermee aan de slag gaat moet je rekening houden met de nodige weerstand en doorlooptijd. De cultuur van je bedrijf veranderen doe je niet door een overleg van 2 uur waarbij je regels met elkaar afspreekt. Ook de populaire heidagen voor het management gaan geen cultuur verandering veroorzaken. In dit artikel ga ik je uitleggen wat er wel nodig is om de cultuur van je bedrijf te veranderen.

De kernwaarden van je bedrijf

De bedrijfscultuur wordt gevormd door de waarden die in je bedrijf rondgaan. De allerbelangrijkste waarden waar iedereen zich aan houd. De kernwaarden. Dit is een ste van vitaal belangrijke, tijdloze, richtinggevende principes. Het bepaald het waarom van ons gedrag. Denk hierbij aan een principe als “De behoeften van de klant gaan altijd voor”. Zo’n principe, zo’n kernwaarde maakt dat medewerkers altijd kijken naar de behoefte van de klant, werk wat daar niet aan voldoet zal even moeten wachten.

Natuurlijk wil je niet een overvloed aan kernwaarden in je bedrijf. Dan komen ze met elkaar in conflict en komt er uiteindelijk helemaal niets terecht van de de uitvoering. De vuistregel is om tussen de 3 en 7 kernwaarden uit te komen.

Waar zitten die kernwaarden?

Wanneer je begint met de kernwaarden van je bedrijf vraag je jezelf misschien af hoe je die vaststelt. Het goede nieuws is dat deze eigenlijk al binnen jouw bedrijf aanwezig zijn. Vaak worden ze verborgen omdat er niet actief mee omgegaan wordt. De kunst is om deze kernwaarden zichtbaar te maken.

Om dit te doen kun je 4 eenvoudige stappen volgen die je helpen de kernwaarden van jouw bedrijf boven tafel te krijgen. Dit doe je in een workshop van 2 uur met je hele leiderschapsteam, gevolgd door een workshop van ongeveer een uur met het leiderschapsteam.

Stap 1: Wie bezitten de kernwaarden?

Vraag de deelnemers om op post-it’s de naam van een medewerker op te schrijven waarvan zij denken dat deze het bedrijf naar het volgende niveau kan brengen. Laat alle deelnemers met 3 verschillende namen komen. Plak deze post-it’s op de muur of ander groot oppervlak. Plak eventueel dubbele namen bij elkaar om ze te ontdubbelen of verwijder dubbele namen van de muur.

Stap 2: Wat is karakteristiek?

Laat de deelnemers nu per naam met karaktereigenschappen komen die bij de gevonden personen horen. Iedereen doet dit weer voor zichzelf op post-it’s. Dit levert een lange lijst op van verschillende karaktereigenschappen. Plak deze bij de personen waar ze bij horen.

Stap 3: Orden en schoon op

Als het goed is heb je nu een behoorlijk grote lijst met verschillende kernwaarden. Ga door deze lijst heen en plak de waarden die gelijk zijn of synoniem aan elkaar, bij elkaar. Geef – met bijvoorbeeld een stip op de post-it – aan welke waarden echt belangrijk zijn. Verwijder waarden die niet belangrijk zijn. Die laatste kunnen goede eigenschappen zijn van de persoon zelf, maar minder van invloed zijn op het succes van jouw bedrijf. Je zou nu ergens rond de 15 waarden over moeten houden.

Stap 4: De harde beslissing

Zoals eerder gezegd moet je uiteindelijk op 3 tot 7 waarden uitkomen. Er moet dus nog wat gestreept worden. Dit doe je door met de deelnemers in overleg te gaan. Zorg voor een open discussie waarbij het doel is om alleen de echt belangrijke waarden over te houden. Om zo tot de 3 tot 7 kernwaarden van jouw bedrijf te komen.

Klaar, we gaan het iedereen laten weten!

Ho! Wacht daar nog even mee. Dit is geen kleine mededeling die je gaat doen bij je medewerkers. Geef iedere deelnemer aan de workshop de opdracht de gevonden kernwaarden voor zichzelf door te nemen de komende 30 dagen. Laat de kernwaarden even bezinken bij het leiderschapsteam.

Na 30 dagen plan je nog een workshop – nu voor 1 uur – in met het leiderschapsteam. Tijdens deze workshop ga je met elkaar in gesprek over de gevonden waarden. Het doel is ervoor te zorgen dat iedereen echt op 1 lijn zit.

Zijn de gevonden waarden de echte kernwaarden of vallen er toch nog dingen af? Hebben we allemaal hetzelfde beeld van wat deze kernwaarden betekenen? Als dat zo is zijn de kernwaarden van je bedrijf helder en kun je door met de volgende stap!

Communiceren naar de rest van het bedrijf

Mooi natuurlijk dat de kernwaarden nu helder hebt, maar daar weet de rest van het bedrijf nog niets vanaf. Dit doe je het beste persoonlijk en live. Bereid hiervoor een presentatie voor waarin je de kernwaarden uitlegt. Probeer voorbeelden in je presentatie te verwerken om te laten zien waarom de kernwaarden belangrijk zijn. Leg uit waarom jullie ervoor gekozen hebben dat deze kernwaarden zijn waar het bedrijf voor staat.

Geef medewerkers de ruimte om vragen te stellen en begrijp dat er misschien weerstand is. Vaak is dit niet zozeer weerstand tegen het idee, maar meer tegen de verandering. Ervaring leert dat mensen het echt heel eng kunnen vinden als dingen anders moeten dan ze gewend zijn.

Zorg ook dat je de kernwaarden blijft communiceren. Je kunt ze verwerken in interne blogs op het bedrijfs intranet, je kunt ze als posters laten drukken en op kantoor ophangen en zelfs op mokken en kopjes laten drukken. De kernwaarden moeten echt het mantra van het bedrijf worden.

Nou cultuurverandering, kom er maar in!

“We hebben vorig maand de presentatie gegeven, een wekelijkse blog met de kernwaarden gedeeld en op iedere afdelingen hangen nu posters met de kernwaarden, hoe lang moet ik nog wachten tot die cultuur veranderd?”

In een wereld waar alles snel gaat, willen we vaak ook snel. Soms zelfs té snel. Cultuur veranderd niet in een maandje, dat kost meer tijd. Daarnaast moeten de gevonden kernwaarden ook worden meegenomen binnen de bedrijfsprocessen.

Denk bijvoorbeeld aan het werving- en selectieproces van je bedrijf. De medewerkers die je aan wilt nemen moeten passen bij de gevonden kernwaarden. Zorg dus dat ook de procedure voor het aannemen van mensen daarop aangepast is. Misschien moet je zelfs wel afscheid nemen van mensen omdat ze niet passen bij de kernwaarden.

Wat je dan gaat zien, is dat de kernwaarden steeds meer geleefd gaan worden. Dat steeds meer medewerkers volgens de kernwaarden gaan handelen. Dat uiteindelijk de cultuur van je bedrijf écht duurzaam veranderd is. Dat kost wat tijd, maar wanneer je naar de kleine veranderingen kijkt, ga je ontdekken dat het stiekem sneller gaat dan het lijkt!

Geef een reactie