Hoe Formuleer Ik, Gedeelde, Goede Doelen Voor Mijn Bedrijf?

Hoe Formuleer Ik, Gedeelde, Goede Doelen Voor Mijn Bedrijf?

Het bedrijf is gegroeid en je merkt dat de doelen niet bij iedereen even helder zijn. Wat nu?

Dit is iets wat bij heel veel bedrijven gebeurt. De doelen worden door de eigenaar opgesteld en verspreid. Medewerkers vormen daar hun eigen idee over, hun eigen beeld. Dat beeld is vaak niet hetzelfde als het beeld dat je voor ogen hebt. Hoe kan dat beter? Hoe formuleer je gedeelde, goede doelen voor je bedrijf?

Objectives and Key Results (OKR’s)

Objectives and Key Results (OKR’s) werden voor het eerste in het boek High Output Management beschreven door Andrew Grove. Een boek dat al in 1995 is verschenen. Andrew gebruikte de OKR-techniek bij zijn bedrijf Intel. Bij dit bedrijf kwam ook John Doerr werken die helemaal enthousiast raakte aan deze methode. Later introduceerde hij deze bij Google, tegenwoordig worden OKR’s bij veel grote bedrijven als Spotify en Netflix ingezet.

John Doerr schreef ook een boek over OKR’s: Measure What Matters, een absolute aanrader om de succesverhalen van deze methode te lezen.

Wendbare doelen met OKR’s

Mooi verhaal en leuk dat je iets schrijft over OKR’s, maar wat hebben deze nu met een wendbare en waardegedreven organisatie te maken? Een begrijpelijke vraag omdat we bij wendbare organisaties vaak denken aan methoden als Scrum en Agile. OKR is een methode die hier perfect op aansluit. Die een Scrum team of een Agile team echt kan helpen focus te houden.

Een OKR wordt voor een relatief korte periode opgesteld. Hoe kort, dat hangt een beetje af van het doel dat je hebt. Hierbij kan ook heel goed vanuit lange termijn doelen teruggewerkt worden naar taken die je nu gaat doen.

OKR’s bieden je 4 superkrachten. Krachten die perfect aansluiten bij de waardes die achter het Agile gedachtegoed schuil gaan. Voordat ik je laat zien hoe je een OKR opbouwt, deel ik de 4 superkrachten met je:

Focus en commitment op prioriteiten

Een goed opgestelde OKR zorgt voor commitment om dat doel te realiseren. Dit zorgt er ook voor dat je duidelijke prioriteiten kunt stellen. De juiste prioriteiten en commitment leiden natuurlijk tot resultaat!

Verbinden en teamwerk

Wanneer je binnen je bedrijf duidelijke doelen hebt waaraan gewerkt wordt, zorgt dit voor verbinding. Dit leidt tot een gevoel samen te werken aan het realiseren van doelen. Dit versterkt de verbinding en het teamwerk.

Duidelijkheid over verantwoordelijkheden

OKR’s maken duidelijk wat iemands verantwoordelijkheden zijn. Door de OKR’s transparant en open te delen, is duidelijk waar iedereen mee bezig is.

Onbereikbare doelen halen

Objectives zijn, zoals we straks gaan zien, vaak heel grote doelen. Doelen die onbereikbaar lijken te zijn. Door hier Key Results aan te koppelen worden deze doelen ineens een stuk beter haalbaar. Het realiseren van een Key Result helpt je een kleine stap in de richting van de Objective.

Hoe zit een OKR eruit?

OKR staat voor Objective and Key Results. Dit zijn 2 delen die een sterke samenhang hebben.

De Objective beschrijft het doel dat je wilt bereiken. Deze moet vooral motiverend en uitdagend zijn. Een te makkelijke Objective zorgt ervoor dat er weinig gebeurt. Datzelfde geldt voor een Objective die niet motiveert om aan de slag te gaan.

De Key Results beschrijven de resultaten die je wilt bereiken. Ze zijn de meeteenheid om te zien hoe goed je op schema ligt met het behalen van je doel. Deze moeten dus concreet en meetbaar worden opgeschreven.

Een voorbeeld van AllBirds:

Objective: De kleinste CO2-voetafdruk in onze branche creëren.

Key Result 1: Toeleveringsketen en leveringsinfrastructuur 100% zonder afval.

Key Result 2: 100% CO2-compensatie betalen voor berekende CO2-uitstoot.

Key Result 3: 25% van het materiaal is composteerbaar.

Key Result 4: 75% van het materiaal is biologisch afbreekbaar.

Je ziet in dit voorbeeld duidelijk dat de gekozen Objective heel uitdagend is. Zeker voor een bedrijf dat werkzaam is in de kledingindustrie. AllBirds heeft te maken met enorm veel toeleveranciers, distributiekanalen en materialen. Daarnaast is het geen geheim dat we echt beter voor onze planeet moeten zorgen. Dit maakt de Objective van AllBirds meteen heel erg motiverend om aan te werken.

Wanneer je een Objective als deze ziet, heb je misschien ook een overweldigend gevoel. Hoe ga je dit in vredesnaam aanpakken. Dat is precies het juiste gevoel bij een Objective! De Objective gaat over het wat. Het hoe wordt beschreven in de Key Results. Zo wordt er bij AllBirds naar composteerbaar materiaal gezocht bij de ontwikkeling van hun producten. Hiervan moet 25% gebruikt worden. Wanneer dat lukt, zijn we een stapje dichter bij ons doel.

Nu jij!

Als je helemaal hier aangekomen bent, ben je natuurlijk heel benieuwd hoe je zelf zo’n OKR op kunt stellen. Waar moet je op letten? Hoe schrijf je de OKR eigenlijk op? Let’s go!

Om te beginnen geef ik je een eenvoudige template waarmee je jouw OKR kunt opschrijven:

Ik zal [OBJECTIVE] zoals gemeten door [KEY RESULTS]

Het bovenstaande voorbeeld vertaalt zich dan naar:

Ik zal de kleinste CO2-voetafdruk in onze branche creëren zoals gemeten door:

  • Toeleveringsketen en leveringsinfrastructuur 100% zonder afval.
  • 100% CO2-compensatie betalen voor berekende CO2-uitstoot.
  • 25% van het materiaal is composteerbaar.
  • 75% van het materiaal is biologisch afbreekbaar.

Aan de slag

Stap 1: Doelen bepalen

Om aan de slag te gaan en je eerste OKR op te schrijven pak je pen en papier erbij en denk je goed na over je objective. Denk nog niet aan hoe je dat gaat meten. Objectives kunnen van alles zijn. Een paar voorbeelden van andere bedrijven om je op weg te helpen:

  • Klanten blij maken. Ervoor zorgen dat onze klanten zo blij zijn met onze service en het product dat ze geen andere keuze hebben dan meer pizza te bestellen en hun vrienden enthousiast te vertellen over hun ervaring.
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Een groot product lanceren voor het eind van het kwartaal
  • Impact van werknemers en betrokkenheid stimuleren
  • Terugkerende inkomsten verhogen

Ze kunnen ook persoonlijk zijn overigens:

  • Meer tijd met mijn gezin doorbrengen
  • Gezonder eten
  • Meer bewegen

Stap 2: Meetbare resultaten bepalen

De volgende stap is het doel meetbaar maken. Dat is waar de Key Results om de hoek komen kijken. Laat ik, om het eenvoudig te houden, het persoonlijke doel “gezonder eten” als voorbeeld pakken. Je kunt dan denken aan meetwaarden als:

  • ‘s avonds na 20.00 niet meer eten / snacken
  • ‘s morgens als ontbijt 2 stuks fruit
  • thuis de lunch klaarmaken en meenemen
  • 5 avonden per week gezond koken met groenten
  • Dagelijks bijhouden of andere meetwaarden gehaald zijn en op [datum] bekijken of doel gehaald is.

Je ziet dat deze Key Results eigenlijk prima te realiseren zijn. Bij de objective dacht je misschien nog dat het niet kan lukken, omdat je altijd onderweg bent of ‘s morgens geen tijd hebt om te ontbijten.

Stap 3: Opschrijven en uitvoeren van je doelen

Pak nu een vel papier en schrijf je OKR op:

Ik zal gezonder eten zoals gemeten door:

  • ‘s avonds na 20.00 niet meer eten / snacken
  • ‘s morgens als ontbijt 2 stuks fruit
  • thuis de lunch klaarmaken en meenemen
  • 5 avonden per week gezond koken met groenten
  • Dagelijks bijhouden of andere meetwaarden gehaald zijn en op [datum] bekijken of doel gehaald is.

Hang het papier op bij je koelkast, voorraadkast en misschien wel in je auto, zodat je altijd wordt herinnerd aan je OKR wanneer je iets wilt gaan eten. Deel je OKR ook met anderen, bijvoorbeeld je collega’s. Ze begrijpen dan dat je niet in de snackbar wilt gaan eten, maar je meegebrachte lunch op eet.

Geef een reactie