De Sprint Review: Hoe maak je die waardevol?

De Sprint Review: Hoe maak je die waardevol?

Vragen als “Hoe zorg ik ervoor dat mijn sprint review goed bezocht wordt?”, “Hoe maak ik deze waardevol voor alle genodigden?” of erger nog de opmerking “De sprint review slaan we over want we hebben niets om te laten zien”, heb ik al vaak voorbij horen komen.

En dat is erg jammer! Je mist hierdoor een belangrijke kans om feedback op te halen van de belangrijkste mensen rond jouw product. De mensen die het product daadwerkelijk gaan gebruiken!

Tijd dus om eens wat aandacht aan die Sprint Review te geven, zodat je Sprint Review wel goed bezocht wordt, waarde toevoegt voor alle genodigden en natuurlijk feedback oplevert voor jou en je team. Hoogste tijd om de Sprint Review in te duiken!

Bepaal de doelen en nodig de juiste mensen uit

Misschien ken je wel zo’n sprint review waar je voor uitgenodigd bent, maar geen idee hebt wat je komt doen. De uitnodiging op zich was al wel een beetje vaag. Maar omdat er onderwerpen genoemd werden die je interesseerden leek het toch een goed plan om aanwezig te zijn.

Echter, zonder van je tijd! De review was meer een demo van wat het team gemaakt had, ging alle kanten op en uiteindelijk had je geen idee meer hoe je je vragen met goed fatsoen zou kunnen stellen. De volgende keer sla je maar over.

Een gevoel dat je misschien wel kent wanneer je eerdere sprint reviews hebt bijgewoond. Wanneer je voor jouw team wilt voorkomen dat er zo over jouw sprint review wordt gedacht, is het belangrijk een helder doel te hebben voor je sprint review. Wat wil je bereiken en wie ben je daarvoor nodig?

Wil je bijvoorbeeld eindgebruikers laten zien en testen wat jullie voor ze ontwikkeld hebben, zorg dan dat deze eindgebruikers toegang hebben tot wat je wilt dat ze testen. Zorg er ook voor je deze mensen uitnodigt!

Klinkt gek, maar het komt vaker voor dat de personen om wie het gaat helemaal niet aanwezig zijn bij de review! Een manager besluit dan dat hij of zij zelf de review bij gaat wonen. Erg jammer, want dan krijg je als Product Owner niet de kans de juiste informatie op te halen.

Zorg er dus altijd voor dat je een duidelijk doel voor je sprint review hebt en de mensen uitnodigt die je nodig hebt om dit doel te realiseren.

Faciliteer het feedbackproces

Natuurlijk is je doel om feedback op te halen. Je wilt niet alleen laten zien wat je ontwikkeld of gemaakt hebt, maar ook achterhalen welke nieuwe behoeften er zijn. Dat lukt je niet wanneer je alleen tijd voor een demo inplant.

Een goede gewoonte is daarom om ervoor te zorgen dat je ook feedback mogelijkheden in het review proces inbouwt. Dat doe je bijvoorbeeld door vragen te stellen als:

  • Wat zou voor jou de werking nog makkelijker maken?
  • Als je dit ziet, wat zijn dan je grootste zorgen?
  • Als we 1 extra functie toe zouden mogen voegen, waar zou je dan echt blij van worden?

Let ook goed op vragen die je krijgt van je gasten. Vaak zit er in vragen een nieuw verzoek verborgen. Wanneer je als Product Owner goed inspeelt op die vragen, ga je echt waarde toevoegen voor je klanten!

Nu zit het een beetje in ons om feedback, maar lastig te vinden. Wanneer we feedback krijgen kunnen we dat nog wel eens als een persoonlijke aanval zien. Immers, de klant zegt eigenlijk niet tevreden te zijn.

Toch wil ik je uitnodigen dit echt anders te gaan zien. Je klant is juist heel tevreden wanneer deze feedback geeft! De feedback laat zien dat de klant absoluut de meerwaarde ziet van het werk dat je doet. Sterker nog, deze wordt gemotiveerd om de mogelijkheden te zien die er nog niet zijn!

O ja, vaak hoor ik aan het einde van het demogedeelte van een sprint review de vraag: “Zijn er nog vragen?” Hoe goed bedoeld, dit is geen goede vraag om feedback te krijgen. Je stelt met deze vraag eigenlijk de vraag of iedereen begrepen heeft wat je gezegd hebt, niet wat je zou kunnen verbeteren in de volgende iteratie!

Omarm en Verbeter

Omarm daarom de feedback die je krijgt. Kijk daar met een open blik naar en zie welke mogelijkheden deze feedback biedt. Mogelijkheden die het product nog mooie of beter maken. Mogelijkheden om de klant nog meer waarde te geven.

Deze feedback is van onschatbare waarde. De klant laat zien enorm veel vertrouwen in je te hebben. Zoveel zelfs dat deze erop vertrouwt dat je nog meer uit het product kunt halen dan je nu hebt laten zien!

Gebruik deze feedback daarom actief door hiermee verbeteringen door te voeren. De onderwerpen die je tijdens de sprint review tegenkomt zet je direct op je Product Backlog. Besluit na afloop van de sprint review welke items zo belangrijk zijn dat je ze in de komende sprint direct zou willen oppakken.

Kun je jezelf al voorstellen hoe waardevol de klant de volgende sprint review zal vinden?

De Conclusie

De sprint review is een enorm belangrijke meeting in het Scrumproces. Het geeft het team de kans om te laten zien waar ze aan gewerkt hebben, de klant de kans om nieuwe wensen en ideeën te delen en jou als Product Owner de kans om het product nog waardevoller te maken. Hoewel de sprint review hiervoor bedoeld is lukt het helaas niet altijd een goede sprint review te organiseren.

Zorg er dus voor dat je:

  • Een duidelijk doel formuleert voor de sprint review en hierbij de juiste mensen uitnodigt.
  • Ervoor zorgt dat er tijdens de sprint review voldoende ruimte is voor feedback.
  • De verkregen feedback als kans ziet die inzet om het product te verbeteren.

Wanneer je deze 3 onderdelen standaard maakt in je sprint reviews, zul je ontdekken dat deze een stuk waardevoller en leuker worden. Voor je team, je stakeholders en zeker ook voor jou als Product Owner!

Geef een reactie