Burn-out: Zo Houd je het Buiten Je Scrum team

Burn-out: Zo Houd je het Buiten Je Scrum team

Als je kijkt naar burn-outs, zijn de cijfers torenhoog. Veel bedrijven worstelen met burn-out van werknemers, en die werknemers worstelen ook. Onthoud dat. Wanneer je in een Scrum omgeving werkt, zie je veel druk op de ontwikkelaars.

Ze werken in sprints, en het voelt soms alsof ze altijd moeten rennen. Als scrum master is het dus cruciaal om burn-outpreventie in de gaten te houden. Laten we dus eens kijken hoe we dat kunnen doen.

Als scrum master moet je meer naar je teamleden kijken om te zien wat er in hun hoofd gebeurt. En als ze op afstand werken, neem dan de tijd om nog veel meer één-op-één gesprekken met hen te voeren, en te praten over het werk én ook hoe ze zich voelen.

Wat vinden ze van het werk? Hoe denken ze over hun collega’s? Wat vinden ze van de manier waarop ze samenwerken? Hoe voelen zij de connectie met het bedrijf? Dat zijn allemaal belangrijke gegevens om in de gaten te houden. Een verkeerd gevoel kan een teken zijn dat een werknemer mogelijk op weg is naar een burn-out of, op zijn minst, een meer stressvolle situatie.

En dat wil je voorkomen want burn-outs kosten veel geld en maken de druk op de andere teamleden veel hoger. Mijn eerste tip is dus om daadwerkelijk contact te maken met je teamleden. Zorg ervoor dat je teamleden zich goed en prettig voelen. Geef ze de tijd om te ontspannen na een harde of volle sprint.

Dit is nog belangrijker als je op afstand werkt, want ik zie veel ontwikkelaars met te veel werk op hun bord. Ze beginnen ‘s avonds of in het weekend te werken. Ze willen dingen binnen het team oplossen, maar aan de andere kant hebben ze minder privéruimte en minder tijd met hun gezin. En dat is een groot probleem, want je teamlid zal op de lange termijn uitgeput raken.

Je teamlid zal gestrest raken omdat deze niet kan leveren wat deze wil. Zowel aan familie of geliefden als ook op het werk. En dat zal voor veel stress zorgen in het hoofd van die ontwikkelaar. Houd dus de balans tussen werk en privé in de gaten. Zorg ervoor dat je teamleden tijd nemen voor hun gezin en privé. Zorg dat ze af en toe echt vrij nemen van het werk.

Een ander essentieel onderdeel, en dat kun je bijvoorbeeld in je retrospective gebruiken, is ervoor zorgen dat je teamleden met plannen komen om burn-out of stressvolle situaties binnen het team te voorkomen. Je kunt het bijvoorbeeld individueel of met het team bespreken.

Luisteren naar wat ze zeggen is van vitaal belang, want hoe ze samenwerken kan een verschil maken in hun stressniveau en burn-out voorkomen. Zorg er dus voor dat je tijdens je retrospectives tijd besteedt aan hoe jullie kunnen samenwerken. Hoe kunnen jullie verantwoordelijkheden delen? Zorg ervoor dat niet al het werk op de schouders van één van de teamleden terecht komt.

Om samen te vatten: herken de signalen van mensen wanneer ze gestrest zijn of zich in een stressvolle situatie bevinden en help ze door erover te praten, ze oplossingen te geven en ze indien nodig vrij te geven.

De tweede waar je op moet concentreren, is de balans tussen werk en privé. En dat is nog belangrijker als teamleden meer vanuit huis werken. Thuiswerken kan ook leiden tot lange werkdagen of werken in het weekend. En dat wil je voorkomen want dat zorgt voor meer stress en burn-out op de lange termijn.

De laatste is het bespreken van stressvolle situaties en burn-outpreventie in je retrospectives. Laat het team oplossingen ontwikkelen om beter samen te werken en hun verantwoordelijkheden te delen. Er is moet meer dan één ontwikkelaar zijn die verantwoordelijk is voor alles.

Ik hoop dat dit je helpt om een duurzaam, stabiel, gelukkig en gezond team te creëren. Veel succes met het bespreken van burn-out preventie binnen je team.

Geef een reactie